Rocka sockorna/ Internationella Downs syndrom-dagen

Ska när som helst försöka sova, Melissa somnade precis djupt och ligger nu här bredvid mig. Mamin zivot!

Försöker lära mig använda det jag kan från det bosniska språket, nu när vi har Melissa och jag snart är fru Smajic. Inget datum satt än dock men inom en snar framtid.

Nu är planeringen i full gång inför sommarens resa. Alija ringde tidigare idag till Ticket och frågade angående den charterresa som vi hade siktat in oss på. Det var någon bugg på deras sida så receptionisten skulle återkomma imorgon. Håller tummarna hårt för att den resan ska vara kvar! Om allt går vägen reser jag, Melissa, Alija, Nermin och Elin i slutet augusti och bara njuter. Ska även bli så spännande att se hur Melissa reagerar på både flygplan och bortaplan. Känner mig dock rätt så lugn, klart man är lite spänd inför första resan med henne, men vet att det som händer, det händer och så länge jag håller mig lugn samt trygg så kommer Melissa må bra med.

Nu när vi väl har bestämt oss att vi ska åka så klickade jag hem grejer från Lekmer.se. Jag vet att jag tidigare sagt att det varit dags att pausa upp med nätshoppingen men det här var lite nytta inför resan. Beställde Sack N Seat som är en typ av sele som man hänger över flygplanstolen (går att använda på vanliga stolar med) så kan Melissa sitta där lite mer stadigt. En badstol blev det med, plus en uv-dräkt (UPF 50+) för att skydda henne så gott det går från de skadliga solstrålarna. Klickade även med så himla söta bodies med volanger på axlarna, kan erkänna att det var inte det mest nödvändiga men jag totalt ÄLSKAR att klä henne fint och köpa annat fint som hon kan använda. Hämtade även ut ett paket från Lekmer idag. I paketet var det bl.a. tallrikar, skålar, haklappströja och en mugg för när hon börjar äta och dricka.
Det ska bli så himla roligt med att introducera mat för henne. Har bestämt att vi börjar med små smakportioner av rotfrukter och grönsaker till att börja med. Gick först i tankarna att det skulle bli gröt som första smakportion men har ändrat mig lite efter att ha läst lite på nätet och pratat med andra småbarnsmammor. En intressant tanke var den från en vänninas uppfattning. Det var att ju mer varierat i smaker som barnet får testa, ju bättre förutsättningar har barnet att slippa allergier. Om det stämmer eller ej är jag inte säker på men eftersom jag är rätt känslig mot en hel del så tänker jag att det knappast kan skada att vänja Melissa vid olika smaker och olika mat. Det blir dessutom roligare med mer färgglad mat, och mat som har olika dofter, än att få gröt till att börja med varje dag/kväll.

Vi har mycket spännande att se fram emot, jag och min alldeles egna lilla familj.

Lite av grejerna inför Melissas första möte med mat.
På väg ut i sin fina bomberjacka.
Rocka sockorna!
Rocka sockorna!

Kommentera här: